Bemutató » Játékfajták

A hagyományos sakk szabályait könnyen megtalálod az interneten, ezért itt csak az egyéb játékok fontosabb szabályait említjük.

Francia sakk
Nincs sakk és matt, tehát a király is olyan tiszt, amit ütni lehet.
A gyalog királlyá is változhat.
Ha a lépésen lev
ő játékos tud ütni valamit, akkor kötelező ütnie.
Az nyer, akinek el
őször fogynak el a bábui.
Akinek lejár a gondolkodási ideje, az veszít (mindegy, hogy mi van a táblán).
Amikor a hagyományos sakk szabályai szerint döntetlen lenne, itt akkor is az nyer, akinek kevesebb bábuja van – tehát itt csak egyenl
ő számú figura esetén lehet döntetlen, kivéve, ha felek megegyeznek.
Minden más a normál sakk szabályai szerint történik.

Fischer sakk
A tisztek az alapsoron nem a hagyományos sorrendben helyezkednek el.
A királynak a két bástya közé kell kerülnie.
A futók itt is ellenkez
ő színű mezőkön vannak.
Ugyanazon sötét tisztek ugyanarra a vonalakra kerülnek, mint a világos tisztek.
A sáncolás szabálya más, de a végeredménye ugyanaz, mint a hagyományos sakknál, tehát rövid sáncnál Kg1 és Bf1, hosszú sáncnál Kc1 és Bd1.
A sáncolást tiltó szabályok ugyanazok.
Amikor a sáncolás lehet
ősége adott, akkor a program kiírja a tábla mellett és arra kattintva hajtódik végre a sáncolás.
Minden más a normál sakk szabályai szerint történik.

Árnyéksakk
Hagyományos sakk, de kezdés előtt e4-re kerül egy árnyék, ami minden lépést utánozni fog.
Sáncolásnál az árnyék a királyt utánozza.
Csak olyan lépést lehet megtenni, amivel az árnyék üres mez
őre érkezik!
Ha nincs ilyen lépés, az vesztést jelent.
Minden más a normál sakk szabályai szerint történik.

Tandem (1 táblán)
Az általunk leütött bábu színt váltva a sajátunkká válik, amit bármikor felrakhatunk.
A gyalog az utolsó sorra lépve elt
űnik (nem változik át) és leütött gyalogként kerül az ellenfélhez.
Bábut csak üres mez
őre lehet felrakni.
Gyalogot nem lehet az 1. és a 8. sorra felrakni.
A bábu felrakása lépésnek számít és mattot is lehet vele adni.
Minden más a normál sakk szabályai szerint történik.